Name: Kim Collins

Institution: Ryerson University

Email: kimberlee.collins@ryerson.ca

Paper title:

How do we tell our children?: Keeping the history of Huronia Regional Centre through radical children’s literature

Abstract:

Stories are powerful. They have ability to transport us through time, to change minds, to keep history alive. Radical children’s literature uses this power to challenge the status quo. This paper follows the process of collaboratively writing a piece of children’s literature while considering the question of how to tell children about historically traumatic events in disability history. The history of the incarceration and institutionalization of people labelled with intellectual impairments at Huronia Regional Centre is in danger of being sanitized by the government of Ontario. It is vital that survivors tell their stories and future generations to read them.

Keywords:

Huronia Regional Centre, children’s literature, historical trauma, storytelling as activism, institutionalization


Nom : Kim Collins

Institution : Ryerson University

Titre de l’article :

Comment le dire à nos enfants ? Conserver l’histoire du Huronia Regional Center (Centre régional Huronia) grâce à la littérature de jeunesse radicale

Résumé :

Les histoires sont puissantes. Elles ont la capacité de nous transporter à travers le temps, de faire changer les mentalités, de garder l’histoire vivante. La littérature jeunesse radicale utilise ce pouvoir pour remettre en question le statu quo. Cet article suit le processus de rédaction collaborative d’un texte de littérature jeunesse tout en examinant la question de savoir comment raconter aux enfants les évènements traumatisants dans l’histoire du handicap. L’histoire de l’incarcération et de l’institutionnalisation des personnes étiquetées comme ayant une déficience intellectuelle au Centre régional Huronia risque d’être lessivée par le gouvernement de l’Ontario. Il est essentiel que les survivants racontent leur histoire et que les générations futures les lisent.

Mots-clés :

Centre régional Huronia, littérature jeunesse, traumatismes historiques, le récit comme militantisme, institutionnalisation